L A I A S O L É

created with indexhibit

Chromakeying is a research I initiated in 2012 in Sao Paulo, Brazil. It takes inspiration from the visual tricks of early cinema –Méliès, Segundo de Chomón...– and site-specific art tradition –specifically Gordon Matta-Clarck's perforations– to transform the experience of place of dwellers, street vendors, passersby... and open up new forms of spatiality.
Chromakeying employed video-related technology -chroma key- that allowed vanishing walls and simultaneously revealing on site and in real time the interior of a constuction site in Largo da Batata, a former open air market in the neighborhood of Pinheiros, which was going through a process of gentrification.

Chromakeying és una recerca que vaig iniciar el 2012 a Sao Paulo (Brasil) i que s'insipra en els trucs visuals dels orígens del cinema –Méliès, Segundo de Chomón...– i la tradició de l'art en contextos específics -Gordon Matta Clarck i les seves perforacions d'edificis- per a transformar l'experiència de l'espai i obrir noves formes d'espaialitat. Chromakeying utilitza tecnologia vidogràfica que permet invisibilitzar superfícies, i al mateix temps revelar in situ i a temps real l'interior del Largo da Batata, un històric mercat a l'aire lliure del barri de Pinheiros, que estava immers en un procés de gentrificació.


Chromakeying was produced within a grant & residency at Museu da Imagem e do Som (Sao Paulo), in partnership with Can Xalant, Centre de Producció i Pensament Contemporani, (Mataró), 2012.

Below fragment of the video Chromakeying/Sao Paulo.


Shown at Fundació Chirivella-Soriano, València (2015-2016) within the exhibit Construyendo Democracia Fundació Chirivella-Soriano, València, curated by José Luis Giner, and with the participation of the following artists: Xavier Arenós, Colectivo Cambalache, Santiago Cirugeda, DEMOCRACIA, Domènec, Alicia Framis and Laia Solé.

Preparatory videos and sketches:

CAPS.A. 10 bloc in progress, by J.M. Calleja, Jordi Cuyàs and Jaume Simon.